Gemeente Elburg reikt Erepenning uit aan Lyda Sneevliet-Radstaak

Tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van haar afscheid als wethouder ontving Lyda Sneevliet-Radstaak de Erepenning van de gemeente Elburg. Met haar vertrek uit het college sluit zij tevens haar loopbaan af en gaat zij met pensioen. Burgemeester Harm-Jan van Schaik reikte de Erepenning uit op de Botterwerf in Elburg.

Met de Erepenning spreekt de gemeente haar waardering uit voor de jarenlange inzet van Lyda Sneevliet-Radstaak voor de gemeente en haar inwoners. Haar betrokkenheid begon al ver voordat zij bestuurder werd. Zo was zij actief voor onder meer de Stichting Peuterspeelzaal Elburg, de VVV Elburg, gemeenschapscentrum ’t Huiken en de cliëntenraad van Zorgverlening Het Baken.

In 2002 maakte zij de overstap naar de lokale politiek als raadslid. Later schreef zij geschiedenis als de eerste vrouwelijke wethouder van de gemeente Elburg. Daarmee vervulde zij een pioniersrol binnen het gemeentebestuur. Als wethouder was zij onder meer verantwoordelijk voor financiën, ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, grondexploitatie en bouwen. Ook zette zij zich actief in voor woningbouwprojecten en de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente. Haar inzet heeft zichtbaar bijgedragen aan de ontwikkeling van Elburg zoals we die vandaag kennen.

De Erepenning wordt toegekend aan personen die zich op bijzondere wijze hebben ingezet voor de Elburgse samenleving.

Burgemeester Harm-Jan van Schaik sprak tijdens de uitreiking zijn waardering uit: “Lyda heeft zich jarenlang met grote betrokkenheid ingezet voor de maatschappij. Als eerste vrouwelijke bestuurder in gemeente Elburg heeft ze zich goed staande weten te houden in een mannenwereld. Ze is een bestuurder die zich vastbijt in ingewikkelde dossiers, zonder daarbij het belang van inwoners uit het oog te verliezen. Met haar kennis, doorzettingsvermogen en nuchtere aanpak heeft zij veel betekend voor onze gemeente. Daar zijn we haar erg dankbaar voor.”