Identiteitskaart

Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie) en reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart digitaal aan via de website of persoonlijk bij de balie van de gemeente waar u ingeschreven staat. Let wel: u moet uw digitale aanvraag nog steeds persoonlijk afronden bij de balie van publiekszaken in het gemeentehuis. Het gaat dan om zaken als het plaatsen van uw handtekening en het afnemen van uw vingerafdruk. Een aanvraag bij de balie kan alleen op afspraak. 

U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Neem wel uw afhaalbewijs mee. Een identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart voor personen t/m 17 jaar is 5 jaar geldig.

Start online aanvraag

Maak uw balieafspraak

Kosten

  • Identiteitskaart voor personen t/m 17 jaar: € 40,90
  • Identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar: € 75,80
  • Extra kosten bij spoedaanvraag: € 57,05

(tarieven 2024)

Meenemen

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook als deze niet meer geldig zijn.
  • Een kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • U betaalt uw identiteitskaart bij de aanvraag.
Voor kinderen jonger dan 12 jaar: toestemming reisdocument

Voor een identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar moeten beide ouders toestemming geven. Heeft een ouder geen gezag, dan hoeft hij of zij geen toestemming te geven. Heeft iemand anders gezag over uw kind, dan moet deze gezaghouder schriftelijk toestemming geven. Bij ongewijzigde omstandigheden is de toestemming 3 maanden geldig.

Toestemming geven kan op verschillende manieren: 

Toestemming geven met DigiD

Als u online het toestemmingsformulier heeft ingevuld dan is het meenemen van een geldig identiteitsbewijs van ouders/gezaghouders niet nodig.

Toestemming geven aan de balie
  • Een ingevuld formulier toestemming reisdocument minderjarige (pdf, 94kb),.
  • Geldige identiteitsbewijzen van ouders of van degene die het gezag heeft.
  • Bij de aanvraag en bij het ophalen van het document moet één ouder/gezaghouder aanwezig zijn. Vanaf 12 jaar mag het kind zelfstandig de identiteitskaart ophalen.

Geeft één van de personen die het gezag heeft geen toestemming? Dan kunt u vervangende toestemming aanvragen bij de rechtbank.

Ophalen identiteitskaart

Bij de aanvraag van de nieuwe identiteitskaart krijgt u een afhaalbewijs.

Meenemen bij ophalen:

  • Het afhaalbewijs.
  • Oude paspoort/identiteitskaart, tenzij deze al is ingenomen of ongeldig gemaakt.

Ophalen kan tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken.

U heeft 3 maanden de tijd om uw reisdocument af te halen. Daarna wordt het document vernietigd.

Spoedaanvraag

Verborgen inhoudHebt u met spoed een Nederlandse identiteitskaart nodig? Maak hiervoor een afspraak. Tijdens de afspraak geeft u aan dat het om een spoedaanvraag gaat. Vraag de identiteitskaart vóór 14.00 uur aan, dan kunt u de kaart meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten. Is uw reisdocument vermist? Dan is een spoedaanvraag niet altijd mogelijk. Informeer hiernaar bij de gemeente.

Extra functie identiteitskaart

Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de servicebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.