Vraag en antwoord zondagopenstelling

1. Is er al een besluit genomen over zondagsopenstelling?

Nee. Er is nog géén besluit genomen. De gemeenteraad wil eerst de meningen, zorgen en ideeën van inwoners, ondernemers, kerken en organisaties horen. Pas na deze gesprekken en de analyse van de resultaten besluit de raad of er een vervolg komt.

2. Waarom vraagt de gemeente nu om mijn mening?

De raad vindt het belangrijk dat het gesprek over dit onderwerp zorgvuldig wordt gevoerd, juist omdat het voor veel mensen betekenisvol en soms gevoelig is. Met de vragenlijst en dialoogsessies willen we inzicht krijgen in de waarden, zorgen en verwachtingen die in de samenleving leven.

3. Hoe worden mijn antwoorden gebruikt?

Uw antwoorden worden vertrouwelijk en anoniem verwerkt. Ze worden niet gekoppeld aan uw naam of adres. De gemeente bundelt alle reacties en deelt begin 2026 een geanonimiseerde samenvatting met de gemeenteraad en op de gemeentelijke website. Deze samenvatting bevat geen herleidbare persoonlijke gegevens. Voor het invullen van deze vragenlijst wordt u gevraagd uw e-mailadres te verifiëren. Dit adres wordt uitsluitend gebruikt voor het bevestigen van uw deelname en niet meegenomen in de verwerking van de antwoorden.

4. Heeft mijn mening echt invloed?

Ja. Uw inbreng helpt de raad begrijpen hoe inwoners, ondernemers en organisaties hierover denken, welke waarden belangrijk zijn en welke zorgen er leven. De resultaten zijn geen referendum of bindende stemming, maar geven de raad een breed beeld als basis voor het vervolg.

5. Wordt de zondagopenstelling verplicht voor ondernemers?

Nee. Als de raad in de toekomst besluit de zondagopenstelling mogelijk te maken, zal dit vrijwillig zijn voor ondernemers. De gesprekken en vragenlijst gaan over de vraag óf en onder welke voorwaarden een zondagopenstelling in de Vesting wenselijk is.

6. Wat gebeurt er tijdens de dialoogsessies?

In november 2025 organiseert de gemeente twee bijeenkomsten onder leiding van een onafhankelijke gespreksleider. Tijdens deze avonden gaan we met elkaar in gesprek om elkaars standpunten te horen en te begrijpen. Per dialoogsessie kunnen 10 à 12 deelnemers meedoen. Zo houden we de groepen klein en zorgen we voor een open en veilige sfeer waarin iedereen aan het woord kan komen. Het doel is niet om ter plekke te stemmen of een besluit te nemen, maar om in een open sfeer argumenten, ervaringen en zorgen met elkaar te delen en zo meer begrip voor elkaar te krijgen.

7. Hoe kan ik me aanmelden voor een dialoogsessie?

Aanmelden kan via de vragenlijst van Elburg Spreekt (aan het einde van de vragenlijst) of telefonisch via (0525) 688 688. De gemeente gebruikt uw contactgegevens uitsluitend voor de uitnodiging.

De dialoogsessies vinden plaats op:

  • Dinsdag 18 november, van 19:30 tot 21:30 uur;
  • Donderdag 27 november, van 19:30 tot 21:30 uur.

We streven bij de samenstelling van de dialooggroepen naar een diversiteit aan perspectieven en vertegenwoordiging van alle doelgroepen (inwoners, ondernemers, kerken en maatschappelijke organisaties). Wij laten u uiterlijk op 7 november weten wanneer u wordt uitgenodigd. Mocht de belangstelling groot zijn, dan plannen we eventueel een extra bijeenkomst.

8. Ik heb moeite met het invullen van de vragenlijst. Wat nu?

Als u hulp nodig heeft bij het invullen van de vragenlijst, kunt u contact opnemen met de gemeente via (0525) 688 688 of langskomen bij het gemeentehuis voor ondersteuning of een papieren versie (Zuiderzeestraatweg Oost 19 te Elburg).

9. Komt de zondagopenstelling ten koste van de zondagsrust?

Daar is nog geen besluit over. Juist daarom vraagt de gemeente hoe inwoners en ondernemers hier tegenaan kijken en welke waarden of zorgen voor hen belangrijk zijn. Deze input wordt meegenomen in het gesprek en bij het afwegen van eventuele keuzes.

10. Wanneer hoor ik meer over de uitkomsten?

Alle reacties van de vragenlijst, 1-op-1 gesprekken en dialoogsessies worden zorgvuldig geanalyseerd en anoniem samengevat. De resultaten worden in het eerste kwartaal van 2026 aangeboden aan de gemeenteraad. U kunt deze uitkomsten dan ook terugvinden op de gemeentelijke website en in de lokale media.