Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita
Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.
Het verschil tussen beide documenten is:
- Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
- Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.
Heeft u een brief van uw pensioenfonds waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft? Dan is het gratis. Vraag het uittreksel in dit geval persoonlijk aan op het gemeentehuis. U dient de brief van het pensioenfonds mee te nemen.
U vraagt het bewijs van in leven zijn aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U krijgt dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
U kunt een bewijs van in leven zijn direct online aanvragen. U heeft daarbij uw DigiD nodig. Het aanvragen van een attestatie de vita (voor gebruik in het buitenland) kan niet online. Hiervoor moet u een afspraak maken.
Kosten
- De kosten voor een bewijs van in leven zijn bedragen € 9,50 aan de balie en € 7,10 voor een digitale aanvraag.
- Een attestatie de vita kost € 17,10. Een attestatie de vita moet u persoonlijk aan de balie aanvragen.
(tarieven 2025)
Aanvraag
Zo vraagt u een bewijs van in leven zijn aan:
- Log in met uw DigiD om het uittreksel online aan te vragen.
- U betaalt het uittreksel met iDEAL.
- U krijgt het bewijs van in leven binnen 5 werkdagen thuisgestuurd.
U kunt het uittreksel ook aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U krijgt het document dan direct mee.
Als u op afspraak komt dan neemt u mee:
- Een geldig identiteitsbewijs
- U betaalt de kosten bij de aanvraag
- Vraagt u het uittreksel voor iemand anders aan? Neem dan ook een schriftelijke machtiging (pdf, 64 kb) en een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs mee.
Zo vraagt u een attestatie de vita aan:
- U gaat persoonlijk naar de gemeente waar u staat ingeschreven.
- U neemt mee:
- uw geldige identiteitsbewijs
- eventueel het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft
- U betaalt de kosten bij de aanvraag