Inwoners blij met de gemeente Elburg
In het voorjaar van 2025 heeft een burgerpeiling plaatsgevonden. Op verschillende thema’s scoort de gemeente erg goed. Inwoners geven aan dat zij de woon- en leefomgeving (7,0) en de gemeentelijke dienstverlening (6,9) sterk waarderen. Gemiddeld krijgt de gemeente een 6,7. Burgemeester Jan Nathan Rozendaal: “Ik ben hier blij mee! We scoren hoger dan vergelijkbare gemeenten. Onze inwoners voelen zich over het algemeen prettig in hun woonomgeving. Ook zetten veel inwoners zich in voor elkaar, als vrijwilliger, als mantelzorger of als goede buur. Al met al veel mooie cijfers!”
Positieve lijn op leefomgeving en dienstverlening
Inwoners zijn tevreden over hun buurt en voelen zich overwegend veilig. Verder geven zij de gemeente makkelijk te kunnen bereiken. Hierbij hebben zij ook een verbeterpunt: er is behoefte aan betere terugkoppeling na meldingen of vragen. Burgemeester Jan Nathan Rozendaal is blij en trots op het resultaat: “In de afgelopen jaren hebben we flink geïnvesteerd in de organisatie en de dienstverlening. Deze mooie cijfers lijken te bevestigen dat inwoners de ingezette koers waarderen. Ook zien we duidelijke verbeterpunten. Door dit rapport kunnen we verder bouwen aan een gemeente waarin inwoners zich gehoord en ondersteund voelen.”
Vertrouwen gemeentebestuur
Opvallend is dat inwoners veel meer vertrouwen hebben in het gemeentebestuur dan in vergelijkbare gemeenten. Verder geven zij aan zich betrokken te voelen bij hun buurt. Graag zetten zij zich in voor een ander. Voor het onderwerp relatie inwoner-gemeente geven inwoners de gemeente een 6,2. Bij vergelijkbare gemeenten is dit 6,1. De inwoners geven als tip mee dat de gemeente meer ruimte kan bieden aan bewonersinitiatieven. Ook kan de gemeente nog beter luisteren naar haar inwoners. Deze en andere signalen neemt de gemeente serieus. “We willen méér doen met de energie die in de samenleving zit,” aldus burgemeester Jan Nathan Rozendaal. “Dat vraagt om een open houding, om het gesprek met inwoners nog actiever te voeren, ook buiten formele trajecten. Daar blijven we in investeren.”
Het vorige onderzoek vond plaats in 2018. Destijds scoorde de gemeente op dienstverlening een 6,8 en nu dus een 6,9. Helaas lukt het niet om alle uitslagen van de onderzoeken met elkaar te vergelijken. Er liggen namelijk teveel jaren tussen de beide onderzoeken. Ook hebben de onderzoekers de opzet en vragen van het onderzoek gewijzigd.
De komende tijd gaat de gemeente Elburg door met het versterken van de relatie met inwoners, het verbeteren van de dienstverlening en het benutten van initiatieven uit de samenleving. Het volledige rapport staat na 20-7 op www.waarstaatjegemeente.nl.