Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen of opheffen

In de basisregistratie personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan aan de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen specifieke reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten opheffen.

Na een verzoek tot geheimhouding blijft de gemeente verplicht uw gegevens door te geven aan bijvoorbeeld de Belastingdienst of de Sociale verzekeringsbank (SVB). Ook als u geheimhouding heeft aangevraagd.

Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? U hoeft in de nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen.

Geheimhouding persoonsgegevens regelen

U kunt een verzoek tot geheimhouding ook aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.

Aanvraag

Zo kunt u een verzoek tot geheimhouding aanvragen of opheffen:

  • Log in met uw DigiD om het verzoek online in te dienen.

Als u op afspraak komt dan neemt u mee:

  • Een geldig identiteitsbewijs.

Voorwaarden

U kunt alleen geheimhouding aanvragen voor:

  • uw eigen persoonsgegevens;
  • de persoonsgegevens van uw kinderen tot 16 jaar.

Jongeren vanaf 16 jaar moeten zelf een aanvraag verzoek tot geheimhouding indienen.

Kosten

Het aanvragen of opheffen van geheimhouding is gratis.

Termijn

De gemeente verwerkt uw verzoek tot geheimhouding binnen 4 weken.

Meer informatie

Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl.