Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

Het verschil tussen beide documenten is:

  • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
  • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand. 

Heeft u een brief van uw pensioenfonds waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft? Dan is het gratis. Vraag het uittreksel in dit geval persoonlijk aan op het gemeentehuis. U dient de brief van het pensioenfonds mee te nemen.

U vraagt het bewijs van in leven zijn aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U krijgt dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).

U kunt een bewijs van in leven zijn direct online aanvragen. U heeft daarbij uw DigiD nodig. Het aanvragen van een attestatie de vita (voor gebruik in het buitenland) kan niet online. Hiervoor moet u een afspraak maken.

Bewijs van in leven zijn aanvragen 

Kosten

  • De kosten voor een bewijs van in leven zijn bedragen € 8,25 aan de balie en € 6,15 voor een digitale aanvraag.
  • Een attestatie de vita kost € 14,00. Een attestatie de vita moet u persoonlijk aan de balie aanvragen.

(tarieven 2021)

Aanvraag

Zo vraagt u een bewijs van in leven zijn aan:

  • Log in met uw DigiD om het uittreksel online aan te vragen.
  • U betaalt het uittreksel met iDEAL.
  • U krijgt het bewijs van in leven binnen 5 werkdagen thuisgestuurd.

U kunt het uittreksel ook aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U krijgt het document dan direct mee.

Als u op afspraak komt dan neemt u mee:

  • Een geldig identiteitsbewijs
  • U betaalt de kosten bij de aanvraag
  • Vraagt u het uittreksel voor iemand anders aan? Neem dan ook een schriftelijke machtiging en een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs mee.

Zo vraagt u een attestatie de vita aan:

  • U gaat persoonlijk naar de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • U neemt mee:
    • uw geldige identiteitsbewijs
    • eventueel het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft
  • U betaalt de kosten bij de aanvraag